Monday, May 24, 2010

ALHAMDULILLAH!

Ingat lagi pada entry saya sebelum ini? Selama dua setengah hari ini - mlm Jumaat, hari Sabtu & hari Ahad - saya sangat sibuk. Kerana itulah saya tidak sempat mengemaskini status saya di Facebook, apatah lagi memasukkan entry baru dalam blog ini. Tapi saya sempatkan juga malam ni.. :)

Nukilan-nukilan saya agak beremosi dalam entry ini dan entry ini. Memang satu masalah yang saya belum dapat atasi sejak awal perkahwinan - sehingga perkahwinan hampir menjejak satu dekad - adalah rasa berat saya untuk ditinggalkan. Bukan tidak redha, tetapi saya tidak pernah mangli dengan perpisahan. Justeru itulah ternukil coretan-coretan yang agak sayu.

Pun begitu, saya sangat menghargai apa yang berada di hadapan saya - anak-anak, sahabat-sahabat dan aktiviti-aktiviti saya. Maka saya mengambil keputusan untuk menggunakan hikmah perpisahan bagi mengutip segala manfaat daripadanya. Syukur kepada Allah kerana memperuntukkan aktiviti-aktiviti untuk dilaksanakan pada hujung minggu kali ini.

Natijahnya, hujung minggu saya sangat sibuk & berisi. Alhamdulillah, segala perancangan berjalan lancar.


* * * * * * * * *


Bermula dengan Jumaat malam Sabtu yang merupakan malam lazim untuk usrah, kami dijamu dengan jamuan ringkas sempena keberangkatan beberapa ahli qaryah ke tanah suci untuk mengerjakan 'ibadah 'umrah. Syukur.. Semoga segala usaha mereka diberi ganjaran 'ibadah & diterima Allah. Selesai usrah, mesyuarat ringkas Nisa' dijalankan, juga di surau.


* * * * * * * * *

Awal pagi Sabtu, saya memulakan spring-cleaning. Seronoknya berpeluh di pagi hari. (Selalunya saya tidak berkesempatan, kerana terkocoh-kocoh dengan urusan anak ke sekolah & suami hendak ke pejabat, pulang ke rumah badan sudah penat, rehat sekadarnya melepas lelah dan bingkas untuk menyiapkan tempahan.) Sebaik sahaja selesai mengemas bilik depan dan ruang tamu, guru kek lapis saya sudah sampai di depan pagar rumah tepat jam 9.30pg.

Kami bertaaruf, almaklum, baru pertama kali bertemu (sebelum ini sekadar bertegur sapa di dalam FB & melalui SMS). Sambil itu, minum-minum sambil menjamah kek lapis yang beliau bawa. Jam 10 lebih kelas bermula, berlanjutan hingga ke petang. Terima kasih kak Hawina!

Selesai mengemas tinggalan kelas tadi, bersiap-siap & menyiapkan anak-anak untuk ke Nisa Bowling Games di Centre Point. Last minute, penganjur minta tolong buatkan riben (lebih kurang macam dalam gambar tu..) utk hamper. Dek kerana dah lama tak buat, saya risau tak sempat dan terus je angkut kesemua bahan beserta peralatan ke tempat game berlangsung. Alhamdulillah, sempat juga... :).

Hebat-hebat pemain bowling pada malam itu. Walaupun kebanyakannya tak pernah pegang pun bola bowling tu, tapi banyak bakat terpendam yang terserlah. Ada seorang peserta, Norsheela (ibu kepada 3 orang anak, kalau saya tak silap), berjaya strike 4 kali. Pencapaian yang sungguh mengagumkan untuk 1st-timer!

Yang hebatnya ialah 'kepakaran' para pemain mentarget longkang sebagai tempat laluan pintas! ;p

Liputan tentang Nisa Bowling Game ini boleh dilihat dalam blog Nisa' Kota Kinabalu.

* * * * * * * * *

Ahad. Seperti yang saya janjikan, saya merancang aktiviti untuk bersama anak-anak. Selesai mengemas rumah & memastikan anak-anak sudah mencuci kasut, saya membawa mereka beserta dua orang adik Nisa', Farah & Wani. Asalnya ingin mencari bahan kek lapis, tetapi baru teringat tiada cash di tangan. Sekadar 'berpusing-pusing' di sekitar kedai tersebut (ingin mengenal jalan), kami kemudiannya menuju ke Karamunsing. Menikmati brunch di Bilal Cafe, singgah solat Zohor sebentar di surau baru (tingkat 10) & kemudian sambung membeli-belah.

Pulangnya kami, bukan terus ke rumah. Dek kerana ada permintaan untuk menikmati angin laut di 2nd Beach Tanjung Aru, kami melencong ke sana. Angin laut menyambut ketibaan kami. Anak-anak sungguh sukahati. Saya sekadar duduk di bangku bersama baby Ihsan yang sedang tidur nyenyak. Penat bermain, berhenti minum sebentar di restoran berdekatan sebelum pulang.


ALHAMDULILLAH... Memang benar janji Allah. Dalam hidup kita mempunyai pilihan. Namun, pergantungan kepada Allah dan sentiasa bersangka baik denganNya akan membolehkan kita menikmati setiap yang berlaku ke atas kita - biarpun ianya dianggap musibah atau bukan perkara yang kita sukai. Yakinlah, sesungguhnya setiap perkara yang Allah izinkan berlaku mempunyai hikmah yang terkandung di sebaliknya untuk kita jadikan pengajaran, iktibar mahupun sempadan. Allah Maha Adil.

Alhamdulillah. Syukur Ya Allah, saya menikmati hujung minggu saya dengan sebaiknya walaupun sayu & rindu di hati tidak pernah terpadam terhadap si dia yang tersayang... Ketiadaan suami di sisi bukanlah penghalang bagi anak-anak untuk menikmati waktu berkualiti dengan ummi mereka. ALHAMDULILLAH!

2 comments:

HaniFadil said...

jan, sangat kagum dengan kekuatan yang jan ada...

lil' world. big heart. said...

asmah : have to make the best out of what I have in hand. kalau ia boleh dipanggil 'kekuatan', alhamdulillah... datangnya dari Allah.

jan pun tumpang aura positif kawan2 yang positif macam asmah. semangat u all yang jan tumpang.. :)

thanx 4 being my friend (walau kita tak pernah jumpa)

Post a Comment