Thursday, May 6, 2010

Misi & Visi.


Apa nak ditulis dalam blog ini ye? Hmmm.. kadang2 memang agak perit nak melunaskan janji untuk jadi blogger yang aktif ni. Nak memikirkan apa yang perlu ditulis, kerana bukan semata-mata perlu ada topik, malah topik itu biarlah ada isi & moral pengajarannya. Kerana blog ini bukan ruangan mengeluh, tapi lebih kepada catatan yg bermakna. Unutk dikongsi bersama. Untuk dijadikan kenangan apabila saya sudah tiada.

Menulis di blog bukan sekadar suka-suka. Ada misi dan visi di situ.

1. Ilmu baru. Saya sangat suka belajar & juga cintakan ilmu. Saya ingin memanfaatkan teknologi IT dan mempelajari perkara-perkara baru dalam kehidupan.

2. Istiqamah.Berusaha untuk menjadi blogger aktif, saya sebenarnya ingin melatih diri untuk beriltizam & istiqamah dalam melakukan sesuatu kerja. Walaupun sedikit, perlu ada isi & maknanya. Kerana beristiqamah adalah perkara yang amat sukar untuk saya lakukan, sejak dari kecil.

3. Peninggalan.Ia merupakan satu bentuk legacy (kalau layak dipanggil begitu). Andai saya tidak sempat menyampaikan pesanan & cerita kepada anak-anak semasa hayat saya, mereka masih boleh 'mendengar' cerita saya dengan membaca blog ini.


4. Mengasah skil penulisan kreatif. Penulisan merupakan wadah penyampaian ilmu. Penulisan yang berkesan memerlukan latihan yang kerap dan mantap. Blog ini menjadi medan & ruang saya berlatih. Banyak kekurangan dan kelemahan. Namun, saya memang bercita-cita untuk menulis dengan baik.

5. De-stress. Menjadi suri rumah memang memenatkan. Kadangkala kadar stressnya mengatasi golongan berkolar putih, biru dan sbgnya. Saya memilih untuk tidak stress, kerana saya percaya setiap sesuatu itu kita punya pilihan. Kecuali dalam perkara berkaitan Aqidah. Pun begitu, dalam itu pun kita masih memilih. Dan saya memilih untuk terus menjadi seorang Islam. Seorang Islam yang baik, insyaAllah. Itu pilihan saya. Berjaya atau tidak, hanya Allah yang menentukan. Jaid, blog ini saya jadikan saluran untuk mengalihkan stress menjadi sesuatu yang membuahkan hasil & bermanfaat.


6. Hobi. Sepanjang hayat saya, saya mempunyai banyak hobi. Banyak cita-cita. Banyak minat. Agak menghairankan, tetapi saya gembira. Kerana ia membuatkan hidup saya setiap hari sangat mengujakan. Sentiasa ada sesuatu yang baru yang ingin saya jelajahi & terokai. Saya melihat anak kecil yang sukar tidur kerana berasa dunia ini sangat menarik, & tidur adalah merugikan kerana terlalu banyak perkara perlu diterokai. Saya melihat anak kecil itu ada dalam diri saya.

7. Dakwah. Saya bukan seorang ustazah. Bukan juga seorang alim ulama'. Tapi saya ingin menjadi pewaris Nabi. Saya cintakan Rasulullah. Saya ingin cintakan apa yang Rasulullah cintai. Ingin lakukan apa yang Rasulullah sarankan. Dakwah (@ menyampaikan) adalah suatu perkara yang sentiasa Rasulullah lakukan sepanjang hayat baginda, sama ada melalui perkataan mahupun perbuatan. Sekurang-kurangnya andai saya dapat lakukan sedikit daripada peratusan yang baginda lakukan (mungkin tak sampai pun 0.01%!), saya harus cuba lakukan. Tak mengapa andai orang-orang yang mengenali saya mungkin akan mengetawakan saya kerana berkata begini (kerana peribadi saya bukan sebaik-baik peribadi muslim - mungkin belum lagi sampai ke tahap itu) namun itulah cita-cita saya. Cita-cita adalah hak peribadi saya. Tercapai atau tidak, hanya Allah yang menentukan.


8. Tautan ukhuwah. Mencari kawan-kawan, kenalan, saudara-mara & sahabat-handai secara manual & fizikal adalah terlalu sukar dengan pergerakan yang terbatas. Semoga blog ini boleh menjadi medan menyambung silaturrahim. :) Amin.

9. Bisnes. Andai ada ruang & peluang, blog ini juga boleh menjadi peluang meningkatkan pendapatan. Tiada salahnya, bukan?

10. Masa yang suntuk. Sejak akhir-akhir ini saya sering berfikir tentang kematian. Mungkinkah masa saya sudah hampir? Kalau ya, saya perlu mengambil setiap kesempatan yang ada untuk memanfaatkan masa yang masih berbaki untuk saya. Blogging bagi saya bukan sesuatu yang membuang masa. Selagi kita memastikan ada faedah yang boleh diperolehi daripadanya.

Banyak lagi objektif yang ingin saya capai, secara langsung mahupun tidak daripada blog ini. Mungkin entry kali ini agak formal, tapi itulah saya. Saya pernah dikenali sebagai 'kamus bergerak', 'encyclopaedia bergerak','konvensional', bercakap menggunakan 'ayat buku teks'/'ayat skema', walaupun saya ini juga hakikatnya adalah seorang yang Happy go lucky. Tak salah, selagi dalam landasan syariat.

Don't get me wrong ye? Bukanlah baik sangat saya ni pun. Cuma cuba berusaha untuk menjadi baik. Marilah kita berusaha jadi orang baik! :)

Gunakan blog dengan misi & visi. Gunakanlah ia dengan baik - peringatan khusus buat saya.

0 comments:

Post a Comment