Saturday, May 8, 2010

Perspektif : Sempena Hari Ibu.

Apakah sebenarnya erti hujung minggu bagi anda?


Mungkin bagi orang yang berkerjaya, hujung minggu bererti berada di rumah, bermalas-malasan dan bergurau senda dengan anak-anak. Tapi bagi suri rumah, hujung minggu bererti kerjarumah makin bertambah!

Semoga suami yang mempunyai isteri yang telah berkorban untuk menjadi suri rumah mengerti isi hatinya.

Apalah salahnya jika diluangkan masa untuk berada bersama isteri & anak-anak. Berikanlah cuti buatnya, sekurang-kurangnya 1hari seminggu. Bayangkanlah kalau anda yang berada di tempatnya : setiap hari menyediakan makan minum, mengemas rumah, menyiapkan anak2 ke sekolah, membasuh baju & memasak. Bagi yang beranak kecil, sudahlah penat beranak belum usai, perlu lagi menyusukan bayi yang sentiasa perlukan perhatian, dalam masa yang sama kerja-kerja rumah serta tanggungjawab terhadap suami & anak2 yang lain juga tidak boleh diabaikan.


Tidak salah juga jika hujung minggu diperuntukkan untuk berjalan-jalan bersama keluarga. Banyak perkara yang berlaku sepanjang minggu yang boleh dikongsi cerita semasa keluar berjalan.

Sedarilah! Isteri anda tetap seorang manusia yang perlu rehat dan hiburan. Walaupun dia redha, tidakkah kita semua perlukan penghargaan & kerehatan?


Buat para suami, janganlah risau. Sungguhpun dalam hati terkadang ada rasa terkilan, tapi demi kasih terhadap suami & anak2 serta mengharap redha Allah, tanggungjawab itu tetap akan digalas sebaik mungkin. Kerana kami adalah para ibu yang juga adalah wanita.. Wanita yang melahirkan dari rahimnya, justeru selayaknya sifat Rahim itu juga wujud dalam diri kami, bukan?

Buat para isteri & ibu2, sesungguhnya saya sentiasa bangga menjadi sebahagian dari kalian yang tidak putus-putus berkorban. Kita punya hak, tetapi mengorbankan hak itu juga telah sebati dalam diri seorang yang bergelar ibu. Di situlah keindahannya...

Dalam kesempatan yang ada ini, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI IBU. Sesungguhnya title ibu ini merupakan suatu anugerah Allah. Uruskanlah ia dengan sebaik-baiknya. Namun tiada salahnya jika sesekali kita mempunyai ruang untuk diri sendiri. (Itupun kalau encik suami jenis yang memahami..)

0 comments:

Post a Comment