Tuesday, May 4, 2010

Mentari, bakarkan semangatku sehangat sinaranmu!

Semalam buat kali pertama dalam beberapa bulan, kepala saya berdenyut-denyut. rasanya berat. sangat berat.

Alhamdulillah, perjalanan menghantar kakngah tidak sukar, pulangnya juga begitu. Mungkin berkat doa yang dibaca oleh kakngah setiap kali keluar rumah yg dibaca lafaz Arab & mafhumnya sekali,

"Segala puji bagi Allah yang menundukkan kenderaan ini untuk kami sedangkan kami tiada kuasa menggunakannya kalau tidak dengan kuasa Allah. Dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami."

Malahan di sepanjang perjalanan,(dengan harapan selamat sampai di sekolah & tak kena tulis nama sebab lewat!) mulutnya tidak henti2 berkumat-kamit melafazkan doa,

"Rabbi yassir wa la tu'assir ya Kareem.."

Dalam perjalanan pulang, kepala saya sudah memberat. syukur pandangan tidak terkabur dek panas matahari yang memancar & menyilaukan mata. SubhanaLlah..panas betul, walaupun jam baru menunjukkan pukul 7.15pagi. Ihsan yang duduk di dalam baby car seat berkerut-kerut setiap kali matanya dipanah silauan mentari pagi. Comel!


Selesai menghantar kakngah ke sekolah, saya terus pulang. Hajat di hati nak mengemas-ngemas rumah & kemudian keluar semula untuk urusan mengepos bungkusan tempahan pelanggan-pelanggan. Malah, sudah membuat temujanji bersama seorang adik UMS minta dia menemani saya ke pejabat pos. Almaklum, boleh dibayangkan bagaimana caranya saya hendak berurusan dengan 2 orang baby di tangan, bukan?

Tiba rumah, nampaknya yang dicita-citakan hanya tinggal angan2. Sampai di rumah dengan selamat sahaja sudah seribu rahmat! Anis mandi, Ihsan minta susu. Saya sempatkan mengambil 2 biji TF Chewables sebelum 'pengsan'. Dapat melelapkan mata dalam setengah jam, kepala agak lega dan saya bergegas menyiapkan makan tengahari memandangkan suami & anak2 bakal pulang tak lama lagi.

Job scope saya makin berkembang (ada harapan jadi pekerja cemerlang?). Manakan tidak, tiba-tiba sahaja sinki & saluran paip tersumbat. Berpeluh-peluh 'mengerjakannya'! Sampai tika ahli keluarga tiba di rumah, saya masih sedang 'berperang' dengan dapur yang banjir.. Terpaksalah makan roti dengan telur goreng sahaja mereka tengahari itu. Maafkan ummi, sayang. Apakan daya, dugaan datang tanpa dijangka. Alhamdulillah, syukur dapat suami & anak2 yang memahami..

Plumbing sudah, dapur pun berkecah. Dalam masa itu, cuaca pula berubah. Segera kain di jemuran diangkat dengan meredah 'banjir' di dapur, dan kembali mengemas kesan plumbing tadi (Plumbers tak boleh cari makan la lepas ni.. ;p). Alhamdulillah, selesai semuanya. Tapi tiba-tiba sakit kepala menyerang lagi!

Allah... ia mengingatkan saya bahawa saya sudah tak muda lagi. Setiap hari yang berlalu mendekatkan saya selangkah lagi untuk pulang bertemuNya. Tapi selagi hayat dikandung badan, saya tetap ingin bersemangat, berbakti sedaya mungkin untuk orang2 yang saya sayangi dan mencari bekal untuk berjumpa Kekasih yang tak pernah memungkiri janjiNya.

Rahmat Allah, kasih Rasulullah s.a.w (selawat dan salam buat junjungan), cinta suamiku, rindu mak & ayah, serta sayang anak-anak : penggerak semangatku yang selalu pasang surut macam air Laut China Selatan di Pantai Tanjung Aru..

Mentari, bakarkan semangatku sehangat sinaranmu!

2 comments:

HaniFadil said...

Jan, siapa kata WAHM boleh relax2 kan?

lil' world. big heart. said...

Asmah dearie. absolutely right!

it's true, housewives blh je nk baring2, rest2 bila2 masa je (since diorg ada kat rumah) but I doubt, berapa kerat je kot yg betul2 ada luxury nak buat mcm tu... :)

thanx for dropping by my dear. ada apa2 cdgn & tunjukajar, sila berikan ye? saya budak baru belajar ;)

Post a Comment